Jednym z najważniejszych elementów w rowerze są hamulce. Mają one kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa, niezależnie od terenu, w jakim porusza się rowerzysta. Ich wybór ma także znaczenie dla komfortu jazdy. Na rynku dostępne są klocki hamulcowe rowerowe dostosowane do konkretnych typów nawierzchni, stylu jazdy oraz ukształtowania terenu.

Zwykle rowery są wyposażone w hamulce w wersji tarczowej lub szczękowej. Klocki hamulcowe rowerowe są montowane do zacisków i są wyposażone w okładzinę, która stanowi element ścierny. W sytuacji, gdy rowerzysta naciśnie manetkę przy kierownicy, klocek hamulcowy jest dociskany do powierzchni o porowatej strukturze. Zwykle oznacza to tarczę lub obręcz. Wywołane w ten sposób tarcie doprowadza do stopniowego wytracania prędkości. Jest to uniwersalne rozwiązanie i bardzo proste w budowie.

Klocki hamulcowe rowerowe różnią się od siebie przede wszystkim rodzajem okładzin. Można spotkać klocki żywiczne, metaliczne i mieszane. Te pierwsze są nazywane także organicznymi, ze względu na naturalne pochodzenie surowców. Są zbudowane z syntetycznej żywicy z dodatkiem metali. Sytuacja wygląda inaczej przy klockach metalicznych, gdzie okładzina w całości wykonana jest z metalu. Producenci używają różnych stopów, aby uzyskać różne osiągi. Klocki mieszane są natomiast nazywane także półmetalicznymi, bo są zbudowane częściowo z materiałów organicznych, a częściowo ze stopów metali. Dzięki temu są bardziej wytrzymałe. Można powiedzieć, że taka nietypowa budowa to rozwiązanie pośrednie, które ma zalety wersji organicznej i metalicznej jednocześnie.

Klocki hamulcowe rowerowe w wersji żywicznej mają dodatkową zaletę polegającą na tym, że nie muszą nagrzać się do określonej temperatury, aby skutecznie działały. Okładzina jest zwykle wzbogacona w dodatki utwardzające i jest w pełni sprawna od momentu zamontowania w rowerze. Klocki hamulcowe rowerowe w wersji metalicznej wymagają pewnego czasu, aby osiągnąć pełnię skuteczności. Trzeba jednak dodać, że są bardziej wytrzymałe i lepiej działają, dlatego są często stosowane na dłuższych trasach. Mówiąc bardziej obrazowo, klocki hamulcowe żywiczne rozkładają efektywność bardziej w czasie, a metaliczne zapewniają natychmiastową reakcję.

Dlatego wybór klocków hamulcowych zależy w dużej mierze od warunków panujących na pokonywanej trasie. W terenie o dużej wilgotności lepiej używać klocków metalicznych, które będą działać z większą skutecznością. Ponadto będą się wolniej zużywać. Wersję żywiczną lepiej natomiast stosować w tak zwanych trasach szarpanych, czyli wtedy, gdy musimy wykonywać szybkie i gwałtowne manewry.